Powody, dla których klienci nabywają różne dobra, pomaga wyjaśnić psychologia. Pomocna tu jest tzw. hierarchia potrzeb Maslowa. W pierwszej kolejności ludzie dążą do zaspokojenia potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa. Następnie istotna staje się potrzeba przynależności, uznania i samorealizacji. Na tej podstawie możemy wyróżnić 7 świadomych i nieświadomych motywacji do dokonania zakupu.
- W pierwszej kolejności ludzie kupują z konieczności rzeczy, które pomogą im zaspokoić najniższe potrzeby, takie jak głód, pragnienie czy ochrona przed zimnem. Duże znaczenie ma także kolejna w hierarchii potrzeba bezpieczeństwa – skłania ona np. do nabycia określonych opon zimowych, bezpiecznych usług internetowych czy polisy ubezpieczeniowej.
- Ludzką cechą jest jednoczesne dążenie do zmniejszania dyskomfortu i zwiększania przyjemności. Klienci chętnie nabywają rzeczy, które zwiększają na różnych poziomach ich wygodę i efektywność oraz chronią przed nieprzyjemnymi doznaniami. Jeśli są rzeczy, dzięki którym różne zadania można wykonać łatwiej, szybciej i przyjemniej, na pewno znajdą się na nie chętni.
- Zakupy pewnych przedmiotów służą podkreślaniu własnej tożsamości i przynależności do określonej grupy. Drogie samochody, markowe ubrania, akcesoria czy sprzęt sportowy pomagają wyrazić własną osobowość, jak również przynależność do pewnej klasy społecznej. Z drugiej strony, zakup rzeczy podkreślających status społeczny jest także sposobem na radzenie sobie z niskim poczuciem własnej wartości i pustką wewnętrzną.
- Powodem skłaniającym do zakupu może być także obawa, że dany towar nie będzie już dostępny. Sytuacja taka może dotyczyć zarówno unikatowych okazów kolekcjonerskich, jak i wszelkiego rodzaju towarów zagrożonych deficytem.
- Wśród aktywnych użytkowników mediów społecznościowych ważnym motywem zakupowym jest potrzeba posiadania najnowszych i najmodniejszych rzeczy. Kupują oni dobra, aby uzyskać podobne korzyści i prestiż, co inni nabywcy, często z grup celebryckich. Towarzyszący temu zjawisku strach przed „wypadnięciem z obiegu” i utratą popularności często prowadzi do kompulsywnych, nieprzemyślanych zakupów.
- Cena jest także motywem skłaniającym do zakupów, co poświadczają liczni amatorzy zakupów podczas BlackFriday czy Cypermonday. Umiejętnie dobrany rabat czy superokazja potrafią skłonić do zakupu rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujemy.
- Wiele osób dokonuje zakupów rzeczy, które po prostu sprawiają im przyjemność. Wybór tego, co generuje w ludziach poczucie szczęścia i satysfakcji jest sprawą bardzo indywidualną. Dla jednej osoby mogą to być buty i torebki, dla innej – kawa na mieście, bilet do kina, akcesoria kuchenne czy rower. Liczy się radość, jaką można odczuć, posiadając daną rzecz.